Posts

Showing posts from December, 2018

BAHAYA MELANGKAU WAKTU MAKAN (SKIPPING MEALS)

Tahukah anda waktu makan utama?

Terdapat tiga waktu makan utama iaitu sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Pada waktu ini, fisiologi tubuh kita membakar tenaga dengan paling efisian. Oleh itu, anak-anak seharusnya tidak melangkau tiga waktu makan utama ini untuk memastikan keperluan tenaga dan nutrient yang optimum.

Kesan buruk melangkau waktu makan Melangkau satu waktu makan akan menyebabkan penurunan kadar gula darah dalam badan. Secara umumnya, anak anda akan berasa letih dan lesu jika melangkau satu waktu makan. Satu kajian telah melaporkan anak-anak yang melangkau waktu makan mempunyai berat badan yang berlebihan jika dibandingkan dengan anak-anak yang makan mengikut waktu. Contohnya, anak-anak yang tidak bersarapan pada waktu pagi lebih berpotensi untuk makan secara berlebihan pada waktu makan tengah hari berbanding anak-anak yang bersarapan.

Tips penting elakkan melangkau waktu makan

1) Biasakan dengan jadual waktu makan yang betul dan tetap. Anda seharusnya menetapkan w…

KUASA SARAPAN

Sarapan pagi adalah makanan pertama yang diambil selepas bangun pagi dan sebelum memulakan aktiviti harian anda. Amalan bersarapan pagi di kalangan anak-anak perlu dipupuk sejak kecil lagi kerana ianya dapat menjana tenaga anak agar mereka kekal cergas dan cerdas sepanjang hari.

Kepentingan bersarapan kepada anak anda Sarapan dapat :

1. Membekalkan tenaga untuk menjalani aktiviti harian Meningkatkan semula paras glukosa dalam badan setelah tidak mengambil sebarang makanan atau minuman selama lapan hingga dua belas jam selepas tidur. Glukosa merupakan sumber utama dalam penghasilan tenaga untuk memulakan hari anak anda.

2. Meningkatkan daya tumpuan dan mengelakkan perasaan mengantuk Pengambilan sarapan pagi yang berkhasiat dapat mengelakkan anak anda daripada mengantuk di dalam kelas dan dapat membantu dalam meningkatkan memori, penumpuan dan kecerdasan di dalam kelas. Oleh itu, pastikan anak anda mengambil sarapan sebagai permulaan aktiviti hariannya.Sarapan berkhasiat untuk anak anda…

MOBOTFLEXI: EASE YOUR LIFE !

Image
Kalau sakit itu boleh dihilangkan dengan mengubah rutin pergerakan, ubahlah.
--------------
Selama ni kita kan selalu berusaha tambahkan pendapatan untuk dapatkan barangan yang kadangkala hanya untuk memenuhi kehendak orang lain tapi kita jarang menghadiahkan diri sendiri dengan sesuatu yang kita betul-betul perlukan. Adakalanya kita sanggup menahan sakit walaupun kita tahu kesan jangka panjangnya. Atas kesedaran itu, kami usahakan beberapa cara mudah untuk mereka yang ada masalah pergerakan fizikal seperti sakit lutut, gout, arthritis dan sebagainya mendapatkan Mobotflexi. --------------------
PILIHLAH SALAH SATU DARI 8 CARA MUDAH DAPATKAN MOBOTFLEXI HARI INI
--------------------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=502355013578303&id=214198402393967
--------------------
Cara 1 - Belian Tunai
----------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505540089926462&id=214198402393967 Cara 2 - Belian melalui kad kredit/debit/paypal
-----------
https://m.facebook.com/story.ph…

MOBOTFLEXI : UBAHLAH RUTIN PERGERAKAN.

Kalau sakit itu boleh dihilangkan dengan mengubah rutin pergerakan, ubahlah. -------------- Selama ni kita kan selalu berusaha tambahkan pendapatan untuk dapatkan barangan yang kadangkala hanya untuk memenuhi kehendak orang lain tapi kita jarang menghadiahkan diri sendiri dengan sesuatu yang kita betul-betul perlukan.
Adakalanya kita sanggup menahan sakit walaupun kita tahu kesan jangka panjangnya.
Atas kesedaran itu, kami usahakan beberapa cara mudah untuk mereka yang ada masalah pergerakan fizikal seperti sakit lutut, gout, arthritis dan sebagainya mendapatkan Mobotflexi. -------------------- PILIHLAH SALAH SATU DARI 8 CARA MUDAH DAPATKAN MOBOTFLEXI HARI INI -------------------- https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=502355013578303&id=214198402393967 -------------------- Cara 1 - Belian Tunai --------- https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505540089926462&id=214198402393967
Cara 2 - Belian melalui kad kredit/debit/paypal ----------- https://m.facebook.com/story.php…

PENJAGAAN TULANG BELAKANG

Kenapa penting untuk menjaga tulang belakang?
SANTUNI PERKARA-PERKARA INI:
1) Jangan tinggal solat sunat qobliah subuh sekalipun bangun jam 6:45am kerana Nabi saw ada bersabda bahawa ganjaran solat ini adalah lebih baik dari dunia dan seisinya.
2) Zikir Subhnanallah, Alhamdhulillah, Allahu Akbar, 33 kali jangan ditinggalkan setiap kali lepas solat kerana inilah zikir khas istiqamah penguat semangat.
3) Berusahalah sedaya upaya untuk solat subuh berjemaah di rumah-rumah Allah, @ paling kurang berjemaah dengan anak isteri di rumah kerana ganjaran solat subuh berjemaah adalah sama seperti berqiamullail sepanjang malam.
4) Jangan dilepaskan peluang berdoa selepas azan sebelum iqomah setiap waktu solat kerana disana diantara waktu-waktu mustajabnya doa.
5) Pelajari serta hayati setiap bait-bait bacaan dlm setiap solat, bawa ia setiap kali solat, seolah-olah kita berbisik-bisik mengadu hal dengan Robbul Jalil setiap kali kita solat agar dengan yang demikian hati kita sentiasa berada dlm solat, mudah-mudahan dengan asbab itu jugalah ha…

MOBOTFLEXI ; DOA PENDEK DAPAT MENGHILANGKAN STRESS, SEDIH, & GELISAH

Image
7 Doa Pendek Yang Dapat Menghilangkan Stres, Sedih, & Gelisah. -------------
Jadikan 7 doa pendek ini sebagai amalan harian lagipun ia mudah je untuk dihafal.

Bukan apa, kadang tu mood swing bila keadaan diri yang dulu lincah kesana ke mari dah tak segagah dulu lagi walaupun semua rawatan dan ubat dah diusahakan.
Life has to go on.... walaupun kedua belah kaki dah tak mampu berdiri tegak lagi, mobotflexi akan tetap ada.
Baca kat sini ye : (sila semak bacaan dengan guru anda ye) https://siraplimau.com/doa-penenang-hati-hilangkan-stres/.
#mobotflexi www.mobotflexi.com

TABIAT KERJA DAN HIDUP YANG SIHAT

Oleh SU-ANN CHIEN
Ramai beranggapan bahawa kerja seharian bermula dari 9 pagi dan berakhir pada 5 petang, tetapi hakikatnya adalah kebanyakan pekerja memulakan kerja apabila langit masih gelap dan hanya pulang apabila hari beransur malam.
Kononnya, negara-negara Asia mengamalkan masa kerja yang panjang, dan mempunyai perkadaran tertinggi pekerja yang bekerja untuk waktu yang terlalu lama, iaitu melebihi 48 jam seminggu. Malaysia tidak terkecuali.
Yang menyedihkan ialah waktu kerja yang tidak realistik ini bukan sahaja menjejaskan kehidupan sosial kita, tetapi juga kesihatan fizikal dan mental.
Bukan mudah untuk kita mengubah ini, namun terdapat beberapa cara untuk membantu kita mengatasi kesan daripada masa bekerja yang panjang, sekaligus mengekalkan kesihatan baik kita. Kesihatan dan diet
Memang benar pendapat yang menyatakan bahawa sarapan pagi merupakan sajian yang terpenting dalam kehidupan seharian kita. Sarapan pagi memulakan pergerakan metabolisme dalam tubuh kita, dan menghas…

MOBOTFLEXI: JUMPA KAMI DISINI !

Team Mobot Flexi HQ mengadakan 2 promosi serentak minggu ini utuk mudahkan anda mencuba Mobotflexi ini.

----------- Lokasi : Institut Jantung Negara (IJN), Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur (kawasan ruang legar) Tarikh : 17 - 18 Dis 2018  Waktu : 09.30am - 05.30pm

----------- Lokasi : DagangHub, Medan Mara, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur (kawasan ruang legar) Tarikh : 17 - 22 Dis 2018  Waktu : 09.30am - 05.30pm

----------- Tuan/puan dijemput hadir untuk cuba sendiri bagaimana Mobotflexi ini dapat bantu mudahkan pergerakan tuan/puan atau ahli keluarga yang memerlukan.

Tuan/puan boleh dapatkan harga diskaun maximum dari Mobot Advisor kami.
Nak review bagaimana Mobotflexi memudahkan kehidupan harian? Klik link ini di sini --->https://www.facebook.com/mobotflexi/videos/288539618293178/
Team Mobot Advisor kami akan berada di ruang promosi IJN dan ground floor Medan Mara.
Kami menanti kedatangan tuan/puan atau tuan/puan boleh hubungi/wasap admin 012-6169034 untuk temu janji dan info lanjut.?…

MOBOTFLEXI: SIAPA YANG SESUAI GUNA MOBOTFLEXI INI?

Siapa yang sesuai guna Mobot Flexi ini ?
-------------
Mobot Flexi ini sangat digunakan oleh mereka yang mengalami masalah:

Masalah lutut / kaki / sendi / gout / okuKurang upaya fizikal / lemah akibat stroke / polioAsthma / cepat letih / masalah jantung / diabetis kronikKecacatan akibat kemalangan / dalam proses pemulihan Mudahkan ibu ayah ke masjid, tunaikan umrah, haji & beriadah Ahli keluarga atau pesakit yang perlu menjalani rawatan susulan di hospital seperti fisioterapi dan sebagainya.

Nak tahu bagaimana Mobot Flexi boleh memudahkan pergerakkan?

klik link dibawah ini !
https://www.facebook.com/mobotflexi/videos/288536184960188/

MANFAAT UNTUK SIHAT DAN CANTIK AIR STRAWBERRY INFUSED WATER

Image
Foto:copyright thinkstockphotos.com


Vemale.com - Ladies, pasti sudah pernah dengar dong soal infused waterYaps, infused water secara umum adalah minuman yang dibuat (diberi) campuran potongan buah-buahan dan herbal tertentu. Kandungan nutrisi dari potongan buah atau herbal tersebut bisa larut dalam air dan bisa memberi manfaat kesehatan saat kita meminumnya.
Biasanya sih kita meminum infused water sebagai bagian dari program diet atau membantu menurunkan berat badan. Tapi ternyata manfaatnya tak hanya sebatas itu saja. Sebut saja strawberry infused water atau minuman yang dibuat dengan campuran potongan buah stroberi. Seperti yang dilansir oleh newhealthadvisor.com,buah stroberi sendiri mengandung vitamin, mineral, dan anti oksidan lain yang baik untuk mencegah proses penuaan dini. Dengan kata lain, buah stroberi sendiri sangat baik untuk menjaga kesehatan dan kecantikan tubuh.

Strawberry infused water, minuman rendah kalori ini memiliki sedikitnya 9 manfaat, antara lain: 1) Melenyapka…

SEGARKAN DIRI DENGAN AIR KOSONG

SIRI PROMOSI PEMAKANAN SIHAT DI SEKOLAH: SEGARKAN DIRI DENGAN AIR KOSONG
Adakah anda tahu kepentingan minum air kosong? Berapa banyak anda perlu minum? Adakah anda pasti anak anda mengambil air kosong mencukupi pada setiap hari? Kepentingan minum 6 hingga ke 8 gelas setiap hari adalah perlu bagi fungsi fisiologi dalam badan, mengawal suhu tubuh dan perkumuhan. Selain itu, air kosong juga dapat melindungi organ dan tisu dalam badan manusia. Malah, pengambilan air kosong yang secukupnya dapat mengelakkan anak anda daripada dehidrasi. 
Dehidrasi bermaksud gangguan keseimbangan cairan arau air dalam tubuh badan kita. Dehidrasi boleh menyebabkan gangguan pada sistem kognitif, melemahkan fungsi kardiovaskular, mengurangkan keupayaan untuk melakukan aktiviti harian dan mengganggu sistem kawalan suhu badan. Kebiasaannya anak anda akan mudah berpeluh akibat daripada aktiviti yang mereka lakukan seperti bermain dan berlari. 
Oleh itu, kandungan air dalam badan yang mencukupi diperlukan untuk memb…

MOBOTFLEXI: BAGAIMANA MOBOTFLEXI INI BOLEH MENGURANGKAN KESAKITAN?

Bagaimana Mobotflexi ini boleh bantu kurangkan kesakitan?

KHASIAT TONGKAT ALI UNTUK KESIHATAN

Image
Tongkat Ali @ Eurycoma longifolia jack merupakan tumbuhan yang masyur dan mujarab. Dalam ketegori perubatan tradisional, ia digolongkan dalam jenis perubatan atasan kerana ia dapat meningkatkan daya imuniti semulajadi badan, menguatkan daya tahan melawan penyakit dan sebagai ubat peransang eraksi. Oleh kerana keberkesanannya, ia sesuai merawat pelbagai jenis penyakit. Di antara keberkesananya ialah:
1. Menambah tenaga 2. Menambah selera makan dan menguatkan sistem penghadaman. Memperbaiki sistem imuniti badan melawan penyakit. 3. Memperbaiki keadaan fizikal dan mental badan 4. Mengurangkan keletihan 5. Meningkatkan fungsi kulit dan otot.
[UKM, MAJALAH DARA- FEBRUARI 2010] http://unikversiti.blogspot.com/2011/07/tumbuhan-herba-untuk-kecantikan-dan.htmlhttps://www.google.com/search?q=buah+pegaga&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjP99G2zYffAhUJFHIKHRitA1gQ_AUIDigB&biw=1366&bih=626#imgdii=YKIhnJ4e0GUORM:&imgrc=8T9TPMLdDGtttM:PICTURES

JEMAAH HAJI, SEDIA FIZIKAL DAN MENTAL

Makkah: Rata-rata jemaah haji bersedia dari segi mental dan fizikal untuk melaksanakan ibadat luar bermula dengan wukuf di Arafah, Ahad ini.
Beberapa jemaah yang ditemui memberitahu mereka mengambil langkah penjagaan kesihatan serta mengurangkan pendedahan kepada risiko penyakit seperti batuk, demam dan selesema.
Pesara guru dari Kuala Terengganu, Abdul Rani Othman, 65, berkata, dia mengambil langkah berhati-hati berikutan mengalami batuk ketika ini.
“Di maktab banyak ceramah diadakan mengenai persiapan ibadat di Arafah, Mina dan Muzdalifah serta pelbagai nasihat diberikan Tabung Haji (TH) kepada jemaah.
“Saya juga sudah dua hari tidak ke masjid dan hanya bersolat di surau maktab. Saya dan isteri perlu mengurangkan pendedahan yang kerap kepada cuaca panas bagi mengelakkan berdepan masalah kesihatan sebelum hari wukuf,” katanya di Maktab 89 di Hotel Masat Al Badae’, di sini, semalam.
Abdul Rani yang ke Tanah Suci bersama isterinya, Ramlah Muda, 59, berkata, mereka teruja dan tidak sabar men…

KHASIAT DAUN PEGAGA !

Image
Pegaga @ Centella asiatica kini bukan sahaja dijadikan ulam dicecah dengan samabal belacan tetapi menjadi rebutan saintis perubatan dan kosmetik antarabangsa. Tumbuhan hijau yang tumbuh melata ini dikatakan mengandungi sejenis enzim yang bernilai tinggi “tetripenoids” yang menjadi antara bahan asas dalam pembuatan kosmetik kecantikan kulit dan ramuan penting untuk dicampur dengan herba tertentu bagi mengubati penyakit barah. Ia juga diproses untuk dijadikan minuman kesihatan atau tonik untuk menyegarkan badan selain peransang kepada pemulihan.
Dengan keistimewaannya, pucuk pegaga kini dilihat sebagai tumbuhan komersil . kajian secara saintifik menunjukkan pucuk pegaga mempunyai enzim tetripenoid untuk dijadikan ubat anti kanser.
Selain itu terdapat empat jenis pegaga yang terdapat dinegara kita, iaitu pegaga biasa yang mudah diperolehi dikampung-kampung, pegaga salad yang daunnya menyerupai daun salad sebenar (versi daun lebar) pegaga nyonya dan pegaga hitam.
Rujukan: http://unikversiti.b…

KENAPA MOBOTFLEXI JADI PILIHAN IBU DAN AYAH?

Image
📌Mobot Flexi ini adalah gabungan escooter dan wheelchair (2 in 1) boleh digunakan di dalam dan di luar rumah untuk urusan di hospital, beriadah di taman, ke surau, umrah, kolej, pejabat, pasaraya dan sangat mudah digunakan ketika bercuti.

📌 Ia tidak perlukan pembantu (seperti wheelchair) dan ini membantu mereka kembali berdikari dan ceria semula 😊

Nak tahu bagaimana Mobot Flexi ini membantu?
📌 Tengok video ini yea 👉 Youtube

Atau terus WhatsApp ke :
📌Mobot - Aida

Dapatkan Tawaran Harga DISKAUN Sekarang - klik link ini :
📌http://www.mobotmalaysia.com/store/p1/MobotFlexi.html