Friday, December 28, 2018

BAHAYA MELANGKAU WAKTU MAKAN (SKIPPING MEALS)

Tahukah anda waktu makan utama?

Terdapat tiga waktu makan utama iaitu sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Pada waktu ini, fisiologi tubuh kita membakar tenaga dengan paling efisian. Oleh itu, anak-anak seharusnya tidak melangkau tiga waktu makan utama ini untuk memastikan keperluan tenaga dan nutrient yang optimum.

Kesan buruk melangkau waktu makan Melangkau satu waktu makan akan menyebabkan penurunan kadar gula darah dalam badan. Secara umumnya, anak anda akan berasa letih dan lesu jika melangkau satu waktu makan. Satu kajian telah melaporkan anak-anak yang melangkau waktu makan mempunyai berat badan yang berlebihan jika dibandingkan dengan anak-anak yang makan mengikut waktu. Contohnya, anak-anak yang tidak bersarapan pada waktu pagi lebih berpotensi untuk makan secara berlebihan pada waktu makan tengah hari berbanding anak-anak yang bersarapan.

Tips penting elakkan melangkau waktu makan

1) Biasakan dengan jadual waktu makan yang betul dan tetap. Anda seharusnya menetapkan waktu makan utama supaya anak anda terbiasa dengan waktu makan tersebut. Lebih elok jika anda menyediakan makanan pada waktu makan utama supaya anak anda tidak melangkau waktu makan utama. Contoh jadual pemakanan yang baik ialah:
 Sarapan: 6.30 – 8.30 pagi
 Makan tengah hari: 12.00 tengah hari – 2.00 petang
 Makan malam: 6.00 petang – 8.00 malam

2) Elakkan pengambilan snek semasa waktu makan utama Terdapat satu kajian yang menyatakan anak-anak yang kerap mengambil snek lebih berpotensi untuk melangkau waktu makan utama berbanding anak-anak yang kurang mengambil snek. Snek bermaksud makanan dan minuman yang diambil di antara Siri Promosi Pemakanan Sihat di Sekolah: Kembali ke Sekolah waktu makan seperti minuman susu atau yogurt, minuman berkarbonat dan makanan ringan. Dibimbangi anak-anak yang mengambil snek semasa waktu makan utama akan kekurangan nutrien utama seperti karbohidrat dan protin. Corak pemakanan yang tidak konsisten juga memberi implikasi yang tidak baik untuk tumbesaran anak-anak.

3) Tunjukkan contoh amalan pemakanan yang baik Anak-anak mudah mempelajari tingkah laku yang sering mereka lihat.
Oleh itu:
 Jangan melangkau waktu makan.
 Pastikan anda makan dengan seimbang, sihat dan mengikut waktu yang teratur.
 Makan bersama-sama anak anda bagi menggalakkan mereka untuk menikmati makanan dengan lebih teratur dan sihat.

Disediakan oleh: Nurul Hidayah Binti Hassim
Pegawai Penyelidik Bahagian Pemakanan Kementerian Kesihatan Malaysia
http://nutrition.moh.gov.my/wp-content/uploads/2016/03/Bahaya_melangkau_waktu_makan.pdf

Wednesday, December 26, 2018

KUASA SARAPAN

Sarapan pagi adalah makanan pertama yang diambil selepas bangun pagi dan sebelum memulakan aktiviti harian anda. Amalan bersarapan pagi di kalangan anak-anak perlu dipupuk sejak kecil lagi kerana ianya dapat menjana tenaga anak agar mereka kekal cergas dan cerdas sepanjang hari.

Kepentingan bersarapan kepada anak anda Sarapan dapat :

1. Membekalkan tenaga untuk menjalani aktiviti harian Meningkatkan semula paras glukosa dalam badan setelah tidak mengambil sebarang makanan atau minuman selama lapan hingga dua belas jam selepas tidur. Glukosa merupakan sumber utama dalam penghasilan tenaga untuk memulakan hari anak anda.

2. Meningkatkan daya tumpuan dan mengelakkan perasaan mengantuk Pengambilan sarapan pagi yang berkhasiat dapat mengelakkan anak anda daripada mengantuk di dalam kelas dan dapat membantu dalam meningkatkan memori, penumpuan dan kecerdasan di dalam kelas. Oleh itu, pastikan anak anda mengambil sarapan sebagai permulaan aktiviti hariannya.Sarapan berkhasiat untuk anak anda Sarapan yang berkhasiat terdiri daripada kesemua sumber makanan yang membekalkan karbohidrat, protein, susu dan produk tenusu serta lemak berdasarkan Piramid Makanan Malaysia. Bersarapan pagi dengan kepelbagaian sumber makanan membolehkan anak anda memperoleh nutrien yang diperlukan unuk memberikan tenaga dan menjadikan badan anak anda sihat dan kuat. Pemilihan makanan yang kaya dengan bijirin penuh, serat, protein dan rendah kandungan gula pula membolehkan anak anda menumpukan perhatian di dalam kelas.

Contoh sarapan yang mudah dan ringkas disediakan adalah seperti hidangan biskut beserta susu dan pisang.

SIRI PROMOSI PEMAKANAN SIHAT DI SEKOLAH: KUASA SARAPAN !
Siri Promosi Pemakanan Sihat di Sekolah: Kuasa Sarapan! 2 Tips untuk mengalakkan anak anda bersarapan

1. Galakkan anak anda untuk bersarapan dengan menggalakkan mereka bersama sama dalam menyediakan sarapan pagi seperti memotong atau mengisar buahbuahan dan sayur-sayuran.

2. Ceritakan secara ringkas tentang khasiat dan kebaikan buah-buahan dan sayursayuran bagi menarik minat mereka untuk mengetahui kepentingan makan buahbuahan dan sayur-sayuran.

3. Pelbagaikan makanan dan minuman semasa membuat hidangan sarapan pagi. Sebagai contoh, minuman bersusu boleh dipelbagaikan dengan menambah buah-buahan, membuat sandwic menggunakan telur, sardin, tuna atau sayursayuran dan disapu dengan mentega, madu dan jem buah-buahan.

Breakfast on the go Sekiranya anda tidak sempat untuk menyediakan sarapan pada waktu pagi keesokan harinya, anda boleh:

1. Sediakan bahan-bahan untuk sarapan sebelum tidur seperti menyediakan bahan-bahan untuk bihun goreng supaya dapat mengurangkan masa penyedian sarapan pagi pada pagi itu.

 2. Sediakan sarapan yang mudah disedia dan dimakan seperti bijirin, oat, roti, madu, mentega dan jem, telur rebus, dan buah-buahan dan bijirin sarapan. Dengan ini, anda dapat memastikan anak anda bersarapan pagi setiap hari kerana mereka tidak perlu menunggu lama untuk anda membuat sarapan.

Disediakan oleh: Nur Syairah Che Noh Pegawai Penyelidik Bahagian Pemakanan, Kementerian Kesihatan Malaysia
url : http://nutrition.moh.gov.my/wp-content/uploads/2016/03/kuasa-sarapan.pdf

Saturday, December 22, 2018

MOBOTFLEXI: EASE YOUR LIFE !

Image may contain: text

Kalau sakit itu boleh dihilangkan dengan mengubah rutin pergerakan, ubahlah.
--------------
Selama ni kita kan selalu berusaha tambahkan pendapatan untuk dapatkan barangan yang kadangkala hanya untuk memenuhi kehendak orang lain tapi kita jarang menghadiahkan diri sendiri dengan sesuatu yang kita betul-betul perlukan.
Adakalanya kita sanggup menahan sakit walaupun kita tahu kesan jangka panjangnya.
Atas kesedaran itu, kami usahakan beberapa cara mudah untuk mereka yang ada masalah pergerakan fizikal seperti sakit lutut, gout, arthritis dan sebagainya mendapatkan Mobotflexi.
--------------------
PILIHLAH SALAH SATU DARI 8 CARA MUDAH DAPATKAN MOBOTFLEXI HARI INI
--------------------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=502355013578303&id=214198402393967
--------------------
Cara 1 - Belian Tunai
----------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505540089926462&id=214198402393967
Cara 2 - Belian melalui kad kredit/debit/paypal
-----------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505595689920902&id=214198402393967
Cara 3.1 - Belian melalui akaun 2 KWSP
-------------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505741136573024&id=214198402393967
Cara 4 - Belian melalui bantuan Baitulmal
------------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505898203223984&id=214198402393967
Cara 6 - Belian melalui pembiayaan peribadi AEON
------------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505983056548832&id=214198402393967
Cara 7 - Belian melalui pinjaman koperasi
-------------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505985236548614&id=214198402393967
Cara 8 - Belian melalui transaksi Goldbar Publicgold
------------
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=505989699881501&id=214198402393967
Dapatkan info lanjut di WhatsApp kami sekarang :
📌 http://www.wasap.my/60126169034/nakMobot
NAK Tawaran Harga 24% DISKAUN?
Klik link ini segera sementara stok masih ada :
📌http://www.mobotmalaysia.com/store/p1/MobotFlexi.html

MOBOTFLEXI : UBAHLAH RUTIN PERGERAKAN.

Kalau sakit itu boleh dihilangkan dengan mengubah rutin pergerakan, ubahlah.
--------------
Selama ni kita kan selalu berusaha tambahkan pendapatan untuk dapatkan barangan yang kadangkala hanya untuk memenuhi kehendak orang lain tapi kita jarang menghadiahkan diri sendiri dengan sesuatu yang kita betul-betul perlukan.

Adakalanya kita sanggup menahan sakit walaupun kita tahu kesan jangka panjangnya.

Atas kesedaran itu, kami usahakan beberapa cara mudah untuk mereka yang ada masalah pergerakan fizikal seperti sakit lutut, gout, arthritis dan sebagainya mendapatkan Mobotflexi.
--------------------
PILIHLAH SALAH SATU DARI 8 CARA MUDAH DAPATKAN MOBOTFLEXI HARI INI
--------------------
--------------------
Cara 1 - Belian Tunai
---------

Cara 2 - Belian melalui kad kredit/debit/paypal
-----------

Cara 3.1 - Belian melalui akaun 2 KWSP
-------------

Cara 3.2 - Belian melalui Perkeso
-------------

Cara 4 - Belian melalui bantuan Baitulmal
------------

Cara 5 - Belian melalui Pusat Zakat
------------

Cara 6 - Belian melalui pembiayaan peribadi AEON
------------

Cara 7 - Belian melalui pinjaman koperasi
-------------

Cara 8 - Belian melalui transaksi Goldbar Publicgold
------------

Dapatkan info lanjut di WhatsApp kami sekarang :

NAK Tawaran Harga 24% DISKAUN?

Klik link ini segera sementara stok masih ada :

Friday, December 21, 2018

PENJAGAAN TULANG BELAKANG

Kenapa penting untuk menjaga tulang belakang?
SANTUNI PERKARA-PERKARA INI:

1) Jangan tinggal solat sunat qobliah subuh sekalipun bangun jam 6:45am kerana Nabi saw ada bersabda bahawa ganjaran solat ini adalah lebih baik dari dunia dan seisinya.

2) Zikir Subhnanallah, Alhamdhulillah, Allahu Akbar, 33 kali jangan ditinggalkan setiap kali lepas solat kerana inilah zikir khas istiqamah penguat semangat.

3) Berusahalah sedaya upaya untuk solat subuh berjemaah di rumah-rumah Allah, @ paling kurang berjemaah dengan anak isteri di rumah kerana ganjaran solat subuh berjemaah adalah sama seperti berqiamullail sepanjang malam.

4) Jangan dilepaskan peluang berdoa selepas azan sebelum iqomah setiap waktu solat kerana disana diantara waktu-waktu mustajabnya doa.

5) Pelajari serta hayati setiap bait-bait bacaan dlm setiap solat, bawa ia setiap kali solat, seolah-olah kita berbisik-bisik mengadu hal dengan Robbul Jalil setiap kali kita solat agar dengan yang demikian hati kita sentiasa berada dlm solat, mudah-mudahan dengan asbab itu jugalah hati kita tidak lalai setiap kali solat.

Memang itu pun diantara tujuan 5 kali sehari kita bersolat dan itu janji Allah bahawa solat yang sedemikianlah punyai roh untuk menjaga kita dari berbuat keji & mungkar.

6) Jangan dilepaskan Al Quran setiap hari terutama selepas solat subuh, bacalah apa juga surah, selain itu jadikanlah amalan 3 surah ini setiap hari iaitu :-

+ 10 awal & akhir surah Al Kahfi

+ surah Al Waqiah

+ surah Al Mulk

Asbab kepada sabda nabi : Bacalah Al Quran.. sesungguhnya Al Quran itu akan memberi syafaat (pertolongan) pada sahabat-sahabatnya.

7) Jangan ditinggalkan solat-solat sunat qobliyyah ba'diyyah, witir, dhuha kerana solat sunat itu menambah asbab kepada redhanya Allah pada kita.

8) Sentiasalah istiqamah solat di awal waktu.

Wanita; bersedialah ternanti-nanti masuknya waktu solat manakala lelaki berusaha istiqamah solat berjemaah di rumah-rumah Allah kerana ia adalah sunnah Nabi kita saw yang utama.

9) Lazimi sentiasa punyai air wudhu setiap masa kerana orang yg punyai wudhu akan di dampingi para malaikat-malaikat Allah pada tubuhnya.

10) Amalkan sentiasa bawa ke mana2 kayu sugi untuk bersugi kerana ada 70 kelebihan orang2 yg sentiasa bersugi antaranya :-

+ Zikir & bacaan ayat-ayat Al Quran orang yang bersugi lebih 70 kali di sukai Allah berbanding bacaan orang-orang yang tak bersugi.

+ Dua rakaat solat orang yg bersugi juga lebih disukai Allah vs 70 rakaat solat orang yg tak bersugi, dan juga syaitan benci pada golongan-golongan mereka yang istiqamah bersugi.

Riwayat Aisyah.. Bahawa aku tidak bisa mengira berapa kalikah dlm sehari Rasulullah saw bersugi. Dikatakan juga perkara terakhir yg Rasulullah saw lakukan sebelum ajalnya sampai adalah baginda saw sempat bersugi.

Saya pernah terbaca dlm artikel tulisan ulama tersohor bahawa nyawa orang yg sentiasa bersugi mudah keluar ketika di datangi sakaratulmaut.

12) Sentiasalah melazimi lidah untuk berzikir seperti selawat @ kalimah-kalimah taubat @ kalimah-kalimah tauhid asbab kita bersugi dikatakan mulut kita ringan untuk tujuan itu.

13) Lazimi berpagi-pagi dgn kurma dan ambillah juga ia sebelum tidur kerana khasiat makanan sunnah ini sudah cukup sempurna bagi menjana hormon-hormon perangsang kesihatan & kecergasan tubuh & juga minda kita untuk menjurus kepada sentiasa berfikir yg positif setiap hari.

KESIMPULAN :

Berusahalah menyantuni akan setiap perkara-perkara sunnah serta perkara-perkara ma'ruf setiap masa kerana itu semua akan mengundang redha Allah kepada kita.. Asbab bertambahnya redha Allah pada kita maka janji Allah 👇

"Wahai jiwa-jiwa yg sentiasa tenang, kembalilah kepada tuhanmu dalam keadaan engkau redha dan aku redha. Dan berkumpullah kalian dalam kalangan orang-orang yang berbahagia dan masuklah kalian ke dalam syurga".

👆 Ini adalah ayat sakaratul maut.. Kalaulah seluruh manusia mengetahui akan ini lah tujuan utama kenapa kita hidup di dunia ini (hanya nak dapatkan redha Allah) ketika mana saat kematian menjemput kita.. nescaya sepanjang masa seluruh manusia akan sentiasa khusyuk lagi tawadhu dlm berusaha tuk mengejarnya.

Sila kongsikan pesanan dan amalkan ye, mudah-mudahan menjadi amal jariah yang berterusan hingga ke jannah.




۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُØ­َمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُØ­َمَّدٍ ۞

MOBOTFLEXI ; DOA PENDEK DAPAT MENGHILANGKAN STRESS, SEDIH, & GELISAH




7 Doa Pendek Yang Dapat Menghilangkan Stres, Sedih, & Gelisah.
-------------

Jadikan 7 doa pendek ini sebagai amalan harian lagipun ia mudah je untuk dihafal.


Bukan apa, kadang tu mood swing bila keadaan diri yang dulu lincah kesana ke mari dah tak segagah dulu lagi walaupun semua rawatan dan ubat dah diusahakan.

Life has to go on.... walaupun kedua belah kaki dah tak mampu berdiri tegak lagi, mobotflexi akan tetap ada.

Baca kat sini ye : (sila semak bacaan dengan guru anda ye)

Wednesday, December 19, 2018

TABIAT KERJA DAN HIDUP YANG SIHAT


Oleh SU-ANN CHIEN

Ramai beranggapan bahawa kerja seharian bermula dari 9 pagi dan berakhir pada 5 petang, tetapi hakikatnya adalah kebanyakan pekerja memulakan kerja apabila langit masih gelap dan hanya pulang apabila hari beransur malam.

Kononnya, negara-negara Asia mengamalkan masa kerja yang panjang, dan mempunyai perkadaran tertinggi pekerja yang bekerja untuk waktu yang terlalu lama, iaitu melebihi 48 jam seminggu. Malaysia tidak terkecuali.

Yang menyedihkan ialah waktu kerja yang tidak realistik ini bukan sahaja menjejaskan kehidupan sosial kita, tetapi juga kesihatan fizikal dan mental.

Bukan mudah untuk kita mengubah ini, namun terdapat beberapa cara untuk membantu kita mengatasi kesan daripada masa bekerja yang panjang, sekaligus mengekalkan kesihatan baik kita.
Kesihatan dan diet

Memang benar pendapat yang menyatakan bahawa sarapan pagi merupakan sajian yang terpenting dalam kehidupan seharian kita. Sarapan pagi memulakan pergerakan metabolisme dalam tubuh kita, dan menghasilkan tenaga yang cukup untuk mengelakkan kita daripada menjadi lembap sebelum menjelangnya tengah hari.

Jadi, jauhkan dari nasi lemak dan mee goreng. Sebaliknya, makanlah buah-buahan, yogurt dan bijirin. Anda akan merasai perubahan dari segi aras tenaga.

Belajar seni tidur kilat. Memejamkan mata untuk masa yang singkat selama 10 minit boleh merangsang tahap tenaga anda, lebih bagus daripada meminum kopi atau Coke.

Jika anda seorang yang selalu berasa lapar sebelum tiba waktu makan, anda boleh bersedia dengan beberapa snek. Snek seperti keropok boleh dimakan sekali-sekala, tetapi lebih baik sekiranya anda makan snek yang lebih sihat seperti kismis dan muesli. Mengunyah snek sebenarnya membantu badan anda memetabolismekan makanan dengan lebih cepat.

Pastikan anda minum air dengan banyak. Letakkan botol air di meja supaya anda teringat untuk menghirup air dengan kerap. Hal ini memberi kesan baik bukan sahaja pada tubuh badan, malahan berguna untuk kecerdasan mental dan kulit.

Amalkan masa tidur yang sewajarnya setiap malam dan tetapkan jam biologi anda mengikut ritma tertentu. Apabila badan anda mula menyesuaikan diri dengan masa tersebut, anda dapat tidur dan bangun dengan lebih mudah. Tambahan, hal ini mengelakkan anda daripada terlebih tidur.
Persekitaran fizikal

Jangan pandang remeh kepentingan aspek ergonomik. Pastikan anda mengekalkan postur yang betul semasa di meja kerja, oleh itu, pastikan komputer riba, tetikus, telefon, malah kerusi anda berada pada kedudukan yang optimum.

Menurut American Academy of Orthopaedic Surgeons, pemilihan kerusi yang mempunyai lengkung semula jadi membantu menyokong bahagian bawah belakang badan dan anda boleh menyesuaikannya mengikut ketinggian yang betul. Kaki anda perlu duduk rehat dengan selesa di atas lantai dan bahagian lengan perlu selari dengan lantai.

Sekali-sekala anda harus meningkatkan kadar denyutan jantung, misalnya dengan berjalan cepat ke pantri untuk mengisi semula botol air atau membantu menyambut tetamu.

Barang-barang seperti papan kekunci dan tetikus sebenarnya penuh dengan bakteria. Elakkan penyebaran kuman dengan, misalnya, mencuci tangan setiap kali anda ke tandas, dan elakkan daripada meninggalkan cawan atau tisu kotor di stesen kerja anda untuk jangka yang terlalu lama.

Duduk terlalu lama boleh menyebabkan ketegangan otot dan kecederaan kecil yang lain. Lakukan senaman regangan ringkas untuk meningkatkan peredaran darah dan mengelakkan tekanan yang berlebihan pada sendi badan anda.
Senaman ringkas

Berikut ialah senarai senaman ringkas yang boleh anda lakukan, disahkan oleh Universiti North Carolina State.
Mata

Bagi melegakan mata yang kering, pejam mata anda ketat-ketat selama sesaat, dan kemudian beliakkan mata anda (ulang beberapa kali). Tumpukan semula mata anda seketika pada objek yang berada sekurang-kurangnya enam meter dari anda.
Pergelangan tangan

Dengan meluruskan siku, bengkokkan pergelangan tangan anda ke dalam semaksimum mungkin, tahan selama tiga saat dan kemudian lanjutkan pergelangan tangan anda ke belakang sejauh mana ia boleh pergi. Ulang beberapa kali
Leher

Pusingkan kepala ke sisi secara perlahan dan tahan selama 10 saat. Ubah kepada sisi yang lain dan ulang beberapa kali.
Bahu

Perlahan-lahan angkat bahu anda dengan gerakan putaran ke hadapan. Lakukan secara berselang-seli dengan gerakan putaran ke belakang. Sentuh hujung jari kedua-dua tangan anda di bahagian belakang atas kepala tanpa membiarkan tangan anda menyentuh kepala, gerakkan siku anda ke arah belakang, tahan selama lima saat dan kemudian regangkan badan anda. Ulang beberapa kali.
Bahagian bawah belakang

Dengan tangan di pinggul dan kedua-dua kaki terbuka mengikut lebar bahu, condongkan pinggul ke hadapan dan bahu ke belakang secara perlahan-lahan. Regang dan tahan selama lima hingga 10 saat.
Ketajaman mental

Wujudkan senarai harian untuk membantu anda memberi fokus pada perkara yang perlu diselesaikan dalam jangka pendek. Asingkan tugasan anda mengikut segmen yang spesifik supaya anda lebih jelas dengan kerja anda. Elakkan daripada bertangguh ke hari yang seterusnya.

Kajian menunjukkan bahawa pekerja menghabiskan masa yang lama untuk mengarang dan membalas e-mel. Peruntukan masa untuk memeriksa e-mel supaya kemungkinan gangguan boleh dikurangkan.

Kurangkan keadaan kucar-kacir di stesen kerja anda. Meja yang kemas bukan sahaja membantu anda mengatur kerja anda, bahkan dari segi psikologi anda akan berasa kurang tertekan untuk bekerja lewat di pejabat, kerana anda sering menepati tarikh penamat kerja.
Akhir kata

Tip kesihatan yang dikongsi di sini merupakan beberapa cara ringkas untuk meningkatkan kualiti hidup anda, tetapi tip-tip ini bukanlah pengganti kepada amalan kerja dan kehidupan yang seimbang.

Walaupun kerja anda penting, ingatlah bahawa nilai produktiviti dan kekayaan tidak setara dengan kesihatan yang baik dalam hidup anda. Tiada kerja yang begitu bernilai hinggakan anda perlu mengorbankan kesihatan mental, fizikal dan emosi diri.

Untuk membaca artikel ini dalam bahasa Inggeris, klik Healthy Work Habits

URL: https://leaderonomics.com/bm/artikel/tabiat-kerja-dan-hidup-yang-sihat 

Monday, December 17, 2018

MOBOTFLEXI: JUMPA KAMI DISINI !



Team Mobot Flexi HQ mengadakan 2 promosi serentak minggu ini utuk mudahkan anda mencuba Mobotflexi ini.


-----------
Lokasi : Institut Jantung Negara (IJN), Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur (kawasan ruang legar)
Tarikh : 17 - 18 Dis 2018 
Waktu : 09.30am - 05.30pm


-----------
Lokasi : DagangHub, Medan Mara, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur (kawasan ruang legar)
Tarikh : 17 - 22 Dis 2018 
Waktu : 09.30am - 05.30pm


-----------
Tuan/puan dijemput hadir untuk cuba sendiri bagaimana Mobotflexi ini dapat bantu mudahkan pergerakan tuan/puan atau ahli keluarga yang memerlukan.


Tuan/puan boleh dapatkan harga diskaun maximum dari Mobot Advisor kami.

Nak review bagaimana Mobotflexi memudahkan kehidupan harian? Klik link ini di sini --->https://www.facebook.com/mobotflexi/videos/288539618293178/

Team Mobot Advisor kami akan berada di ruang promosi IJN dan ground floor Medan Mara.

Kami menanti kedatangan tuan/puan atau tuan/puan boleh hubungi/wasap admin 012-6169034 untuk temu janji dan info lanjut.😊

Admin Mobot Advisor : 012-6169034

Friday, December 14, 2018

MOBOTFLEXI: SIAPA YANG SESUAI GUNA MOBOTFLEXI INI?

Siapa yang sesuai guna Mobot Flexi ini ?
-------------
Mobot Flexi ini sangat digunakan oleh mereka yang mengalami masalah:

  • Masalah lutut / kaki / sendi / gout / oku
  • Kurang upaya fizikal / lemah akibat stroke / polio
  • Asthma / cepat letih / masalah jantung / diabetis kronik
  • Kecacatan akibat kemalangan / dalam proses pemulihan 
  • Mudahkan ibu ayah ke masjid, tunaikan umrah, haji & beriadah 
  • Ahli keluarga atau pesakit yang perlu menjalani rawatan susulan di hospital seperti fisioterapi dan sebagainya.


Nak tahu bagaimana Mobot Flexi boleh memudahkan pergerakkan?

klik link dibawah ini !
https://www.facebook.com/mobotflexi/videos/288536184960188/

MANFAAT UNTUK SIHAT DAN CANTIK AIR STRAWBERRY INFUSED WATER


Foto: copyright thinkstockphotos.com


Vemale.com - Ladies, pasti sudah pernah dengar dong soal infused waterYaps, infused water secara umum adalah minuman yang dibuat (diberi) campuran potongan buah-buahan dan herbal tertentu. Kandungan nutrisi dari potongan buah atau herbal tersebut bisa larut dalam air dan bisa memberi manfaat kesehatan saat kita meminumnya.

Biasanya sih kita meminum infused water sebagai bagian dari program diet atau membantu menurunkan berat badan. Tapi ternyata manfaatnya tak hanya sebatas itu saja. Sebut saja strawberry infused water atau minuman yang dibuat dengan campuran potongan buah stroberi. Seperti yang dilansir oleh newhealthadvisor.com,buah stroberi sendiri mengandung vitamin, mineral, dan anti oksidan lain yang baik untuk mencegah proses penuaan dini. Dengan kata lain, buah stroberi sendiri sangat baik untuk menjaga kesehatan dan kecantikan tubuh. 


Strawberry infused water, minuman rendah kalori ini memiliki sedikitnya 9 manfaat, antara lain:
1) Melenyapkan bad mood.
2) Membantu menurunkan berat badan dengan melancarkan sistem metabolisme tubuh.
3) Membantu mengeluarkan racun dari tubuh.
4) Membuat kita kenyang lebih lama (lebih mudah mengontrol nafsu makan).
5) Membantu melepaskan sel-sel lemak secara alami.
6) Mempelancarkan proses cerna makanan.
7) Membantu kita mengeluarkan lebih banyak keringat saat olahraga.
8) Mencegah terjadinya letih otot (muscle fatigue) saat berolahraga.
9) Mempercepatkan proses permulihan setelah olahraga.

Untuk membuat infused water dengan buah stroberi ini pun cukup mudah. Siapkan 1 liter air, lalu masukkan potongan buah stroberi (bisa ditambah irisan lemon, mentimun, dan buah lainnya). Kemudian, diamkan selama satu malam di kulkas. Keesokan paginya, minuman ini bisa langsung diminum segera. 


SEGARKAN DIRI DENGAN AIR KOSONG

SIRI PROMOSI PEMAKANAN SIHAT DI SEKOLAH: SEGARKAN DIRI DENGAN AIR KOSONG

          Adakah anda tahu kepentingan minum air kosong? Berapa banyak anda perlu minum? Adakah anda pasti anak anda mengambil air kosong mencukupi pada setiap hari? Kepentingan minum 6 hingga ke 8 gelas setiap hari adalah perlu bagi fungsi fisiologi dalam badan, mengawal suhu tubuh dan perkumuhan. Selain itu, air kosong juga dapat melindungi organ dan tisu dalam badan manusia. Malah, pengambilan air kosong yang secukupnya dapat mengelakkan anak anda daripada dehidrasi. 

Dehidrasi bermaksud gangguan keseimbangan cairan arau air dalam tubuh badan kita. Dehidrasi boleh menyebabkan gangguan pada sistem kognitif, melemahkan fungsi kardiovaskular, mengurangkan keupayaan untuk melakukan aktiviti harian dan mengganggu sistem kawalan suhu badan. Kebiasaannya anak anda akan mudah berpeluh akibat daripada aktiviti yang mereka lakukan seperti bermain dan berlari. 

Oleh itu, kandungan air dalam badan yang mencukupi diperlukan untuk membantu sistem perkumuhan (pengeluaran bahan buangan daripada badan dengan berkesan). Sekiranya, anak anda mengalami kekurangan air, buah pinggangnya terpaksa bekerja lebih keras untuk menapis bahan toksik dan lama-kelamaan boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang. 

Tips untuk meningkatkan pengambilan air kosong:
i. Kawal anak anda daripada pengambilan minuman bergula dan berkarbonat bagi mengelakkan penambahan kalori yang tidak perlu. 
ii. Galakkan anak anda untuk minum air kosong dengan banyak. 
iii. Pastikan air kosong sentiasa tersedia dan mudah untuk diambil di rumah. 
iv. Bekalkan air kosong ke sekolah. 
v. Sediakan jadual minum air dan berikan kepada anak anda supaya mereka tidak lupa untuk minum air. 
vi. Jadi contoh kepada anak anda dengan membawa botol air ke tempat kerja. 
vii. Anak-anak mesti diperingatkan untuk minum air kosong walaupun tidak merasa dahaga. 

Disediakan oleh: Nurul Hidayah Hassim Pegawai Penyelidik Bahagian Pemakanan Kementerian Kesihatan Malaysia

Wednesday, December 12, 2018

KHASIAT TONGKAT ALI UNTUK KESIHATAN


Tongkat Ali @ Eurycoma longifolia jack merupakan tumbuhan yang masyur dan mujarab. Dalam ketegori perubatan tradisional, ia digolongkan dalam jenis perubatan atasan kerana ia dapat meningkatkan daya imuniti semulajadi badan, menguatkan daya tahan melawan penyakit dan sebagai ubat peransang eraksi. Oleh kerana keberkesanannya, ia sesuai merawat pelbagai jenis penyakit. Di antara keberkesananya ialah:

1. Menambah tenaga
2. Menambah selera makan dan menguatkan sistem penghadaman. Memperbaiki sistem imuniti badan melawan penyakit.
3. Memperbaiki keadaan fizikal dan mental badan
4. Mengurangkan keletihan
5. Meningkatkan fungsi kulit dan otot.

[UKM, MAJALAH DARA- FEBRUARI 2010]

Friday, December 7, 2018

JEMAAH HAJI, SEDIA FIZIKAL DAN MENTAL

Makkah: Rata-rata jemaah haji bersedia dari segi mental dan fizikal untuk melaksanakan ibadat luar bermula dengan wukuf di Arafah, Ahad ini.

Beberapa jemaah yang ditemui memberitahu mereka mengambil langkah penjagaan kesihatan serta mengurangkan pendedahan kepada risiko penyakit seperti batuk, demam dan selesema.

Pesara guru dari Kuala Terengganu, Abdul Rani Othman, 65, berkata, dia mengambil langkah berhati-hati berikutan mengalami batuk ketika ini.

“Di maktab banyak ceramah diadakan mengenai persiapan ibadat di Arafah, Mina dan Muzdalifah serta pelbagai nasihat diberikan Tabung Haji (TH) kepada jemaah.

“Saya juga sudah dua hari tidak ke masjid dan hanya bersolat di surau maktab. Saya dan isteri perlu mengurangkan pendedahan yang kerap kepada cuaca panas bagi mengelakkan berdepan masalah kesihatan sebelum hari wukuf,” katanya di Maktab 89 di Hotel Masat Al Badae’, di sini, semalam.

Abdul Rani yang ke Tanah Suci bersama isterinya, Ramlah Muda, 59, berkata, mereka teruja dan tidak sabar menunggu hari wukuf yang menjadi kemuncak ibadat haji.

Anggota polis marin berpangkalan di Batu Uban, Pulau Pinang, Sallis Ahmed, 47, berkata, dalam kursus diikuti, jemaah diberi gambaran mengenai suasana pada hari wukuf dan mereka perlu bersedia dengan situasi itu.

“Keadaan panas, sesak dan kemudahan yang terpaksa dikongsi ramai jemaah, jadi saya bersiap sedia dari segi mental dan fizikal untuk menempuh keadaan demikian.

“Atas sebab itu, dalam sehari dua ini saya bersama isteri tidak keluar ke mana-mana bagi memastikan tahap kesihatan kami dalam keadaan baik,” katanya yang datang bersama isteri, Suzana Seman, 44.

Menurut Sallis, di Arafah nanti dia mendoakan kesejahteraan rakyat Malaysia.

Jemaah, Mat Lodin Arshad, 73, dari Taiping, Perak berkata, seperti jemaah lain, dia tidak sabar menunggu hari wukuf dan berharap dapat melaluinya dengan lancar.

“Saya tiada masalah kesihatan serius cuma sakit pinggang dan berdoa ibadat ini dipermudahkan Allah,” katanya yang datang bersama isteri dan dua anak.

Katanya, dia memberi tumpuan kepada penjagaan kesihatan dan mengikut nasihat pihak perubatan seperti minum banyak air dan kurang mendedahkan diri kepada cuaca panas.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 9 September 2016 @ 9:19 AM
Safar Ahmad

Wednesday, December 5, 2018

KHASIAT DAUN PEGAGA !



Pegaga @ Centella asiatica kini bukan sahaja dijadikan ulam dicecah dengan samabal belacan tetapi menjadi rebutan saintis perubatan dan kosmetik antarabangsa. Tumbuhan hijau yang tumbuh melata ini dikatakan mengandungi sejenis enzim yang bernilai tinggi “tetripenoids” yang menjadi antara bahan asas dalam pembuatan kosmetik kecantikan kulit dan ramuan penting untuk dicampur dengan herba tertentu bagi mengubati penyakit barah. Ia juga diproses untuk dijadikan minuman kesihatan atau tonik untuk menyegarkan badan selain peransang kepada pemulihan.

Dengan keistimewaannya, pucuk pegaga kini dilihat sebagai tumbuhan komersil . kajian secara saintifik menunjukkan pucuk pegaga mempunyai enzim tetripenoid untuk dijadikan ubat anti kanser.

Selain itu terdapat empat jenis pegaga yang terdapat dinegara kita, iaitu pegaga biasa yang mudah diperolehi dikampung-kampung, pegaga salad yang daunnya menyerupai daun salad sebenar (versi daun lebar) pegaga nyonya dan pegaga hitam.

Rujukan: 




Tuesday, December 4, 2018

KENAPA MOBOTFLEXI JADI PILIHAN IBU DAN AYAH?



📌Mobot Flexi ini adalah gabungan escooter dan wheelchair (2 in 1) boleh digunakan di dalam dan di luar rumah untuk urusan di hospital, beriadah di taman, ke surau, umrah, kolej, pejabat, pasaraya dan sangat mudah digunakan ketika bercuti.

📌 Ia tidak perlukan pembantu (seperti wheelchair) dan ini membantu mereka kembali berdikari dan ceria semula 😊

Nak tahu bagaimana Mobot Flexi ini membantu?
📌 Tengok video ini yea 👉 Youtube

Atau terus WhatsApp ke :
📌Mobot - Aida

Dapatkan Tawaran Harga DISKAUN Sekarang - klik link ini :
📌http://www.mobotmalaysia.com/store/p1/MobotFlexi.html