Posts

INFO : SAMPOI JE UBAT ORANG DULU-DULU..

Image
SAMPOI JE UBAT ORANG DULU-DULU.. Masa Cik Lin merayap cari kitab terjemahan yang warna warni kat pameran booth MPH di Medan Mara minggu lepas, Cik Lin nampak buku ni.
Bila Cik Lin belek-belek memang banyak khasiat barang dapur yang kita ni terlepas pandang rupanya, jimat dan selamat, jika diamalkan dengan betul boleh bantu pulihkan tahap kesihatan kita.
Contohnya khasiat bawang putih jika diamalkan seulas sehari selama 12 minggu mampu menurunkan tekanan darah tinggi.
Mungkin penyakit macam Cik Lin ni payahlah nak baik sepenuhnya dengan ubat tradisi tapi ia pasti dapat redakan tahap kesakitan bila radang sakit tu mengganas. Ada masanya tu sampai tak tahu nak makan ubat apa lagi dah..
-------
Paling tidak, amalan orang dulu-dulu ni kalau diamalkan pasti dapat menggelakkan penyakit lain yang mungkin sedang beratur nak singgah kat tubuh badan cik Lin ni.
InsyaAllah nanti Cik Lin kongsikan sikit sebanyak info dari buku - ubat dari dapur ni ye, moga bermanfaat.
Terima kasih kepada Dr #SuriRoowi ya…

MOBOT FLEXI : APA YANG BUAT CIK LIN SENYUM TU.. ?

Image
Alhamdulillah.Hari ni, Cik Lin nak kongsikan pengalaman Cik Lin di PPUM.
Beberapa hari yang lepas, Cik Lin sempat berbual dengan seorang doktor di PPUM.
Sepanjang perbualan, Cik Lin nampak keprihatinan beliau terhadap diri Cik Lin dan pesakit seperti Cik Lin.
Kalau semua doktor prihatin macam Doktor Devi ni memang semua pesakit akan senyum manjang macam Cik Lin walaupun sakit tak pernah hilang.
Syukur dikelilingi insan yang prihatin - Cik Lin Selamat.



INFO : BAIK SAKIT LUARAN, TIMBUL SAKIT DALAMAN

Ya, anda boleh beli ubat NSAIDs tak perlu preskripsi Doktor untuk beli. TAPI, kami Pakar buah pinggang sudah tak larat tengok pesakit-pesakit yang fungsi buah pinggang rosak sebab ini. Voltaren (diclofenac sodium) dan Ponstan (Mefenemic Acid) adalah antara yang terlampau senang masyarakat kita dapat.
Tahu kah anda komplikasinya?
Antara nya: -rosak buah pinggang - pendarahan perut/usus - water retention (air bertakung-mungkin dalam paru-paru).
Kesemuanya membahayakan nyawa. Malaysia kena olah akta mengikut kesesuaian masyarakat. 
Saranan professional: 1. Untuk pegawai farmasi & Doktor-doktor di luar sana:
Ingat, statistik masyarakat rakyat Malaysia macamana. 
Ramai yang berisiko.
1 dalam 5 ada Kencing Manis 1 dalam 8 ada penyakit buah pinggang kronik.
You have NO IDEA what happened to those patients kan. So, do the right thing. If they keep having pain, refer to specialists to find out THE CAUSE of pain, bukan terus menerus bagi beli ubat ini🤦‍♀️🤦‍♀️. 
2. Untuk masyarakat: Jangan beli je …

MOBOT FLEXI : Jom bawa atok beriadah bersama.

Image
Jom bawa atok beriadah bersama.Bila atok penat berjalan, atok naik je mobotflexi ni janji kita keluar dari rumah untuk hirup udara segar bersama.

Atok dah tak boleh jalan jauh macam dulu tapi itu tak bererti atok kena terperap je dirumah. Bila keluar, macam-macam ada, mood untuk cepat sembuh pun makin kuat dalam diri atok. Kena rutinkan aktiviti ini, InsyaAllah untuk atok semuanya positif.
Awak masih ada atok?

Kalau ada, luangkanlah sedikit masa untuk menemaninya jalan-jalan di taman ye..

Momen ini sangat berharga dan akan sangat kita rindui suatu masa nanti.
#mobotflexi kembalikan dirimu.

INFO : WARGA EMAS MALAYSIA (BHGN 2) - PAWE

Image
Pusat Aktiviti Warga Emas (PAWE) ialah tempat bagi warga emas menjalankan aktiviti harian dalam komuniti. Ia merupakan satu perkhidmatan bercorak pendampingan sosial (reaching out) dan pembangunan (developmental) kepada warga emas melibatkan kerjasama strategik antara KPWKM dengan agensi kerajaan yang lain serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO).
Objektif penubuhan PAWE adalah seperti berikut: 1. Meluaskan kemudahan-kemudahan untuk kesejahteraan dan pembangunan warga emas
2. Ruang kepada warga emas rasa dihargai melalui perkongsian pengalaman & kepakaran mereka
3. Menggalakkan penglibatan dan kerjasama pelbagai pihak
4. Memberi alternatif kepada kumpulan warga emas daripada kategori keluarga berpendapatan rendah; dan
5. Meningkatkan kualiti hidup warga emas selari dengan konsep warga emas aktif dan produktif
Pelbagai aktiviti / program ada disediakan di Pusat Aktiviti Warga Emas seperti: 1. program keagamaan
2. program rekreasi
3. program terapi dan pemulihan
4. program ceramah kesi…

MOBOT FLEXI : WARGA EMAS MALAYSIA (BHGN 1)

Image
Definisi Warga Emas
Warga emas ditakrifkan mereka yang berumur 60 tahun ke atas. Takrifan ini berpandukan kepada takrifan yang dibuat di "World Assembly On Ageing 1982" di Vienna.

Perkhidmatan Luar
Perkhidmatan yang disediakan untuk golongan ini ialah:
Bantuan KewanganPusat Aktiviti Warga Emas (PAWE)Unit Penyayang Warga Emas (UPWE)
Bantuan Kewangan
Bantuan Orang Tua (BOT) yang diberikan RM350 sebulan seorang sebagai saraan hidup kepada warga emas yang memerlukan bantuan supaya terus tinggal dalam komuniti.
Kelayakan Bantuan:
berumur 60 tahun ke atas;tiada sumber pendapatan untuk menyara hidup; dantiada keluarga atau mempunyai keluarga yang tidak berkemampuan untuk memberi sumbangan.
Cara Pemohonan
Permohonan boleh dibuat dengan hadir terus ke Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah / Jajahan / Biahagian di mana pemohon tinggal. Sekiranya pemohon menghadapi kesukaran untuk hadir ke pejabat, permohonan boleh dibuat menerusi surat, telefon atau email. Senarai alamat Pejabat Kebajikan Masyara…

INFO : BAGI SIAPA YANG KERAP BANGUN TIDUR UNTUK BUANG AIR

Image
AMARAN PENTING!

“Saya nak kongsi tips yang sangat penting – bagi yang kerap terbangun dari tidur untuk ke tandas.”

Amalan Tiga kali (1/2)

Para pakar selalu berpesan:
Setiap individu harus ambil perhatian tentang 3 x 1/2 minit.
Kenapa penting ?
3 x 1/2 minit adalah suatu amalan percuma tetapi akan banyak mengurangkan angka kematian secara mengejut (sudden death). Kerap kali berlaku seorang individu yang siang harinya masih nampak sihat, tetapi malam harinya meninggal.
Selalu kita mendengar cerita orang, kelmarin saya masih bersembang dengan dia, kenapa tiba-tiba dia meninggal? Penyebabnya adalah ketika bangun malam utk ke bilik air kerap dilakukan secara terlalu cepat. Sejurus kita berdiri, otak masih kekurangan aliran darah.
Kenapa “3 x 1/2 minit” amat penting?
Ini kerana pattern ECG .(Electro Cardiogram) seorang individu normal pada siang hari manakala pada masa tengah malam ketika terbangun nak buang air kecil. Iaitu, corak ECG itu boleh berubah.
Bila mana anda bangkit secara tiba-tiba o…