Wednesday, October 16, 2019

BERBAHAGIALAH MEREKA YANG DIUJI DENGAN MUSIBAH

Kata Ustaz, "Dunia ini isinya adalah ujian"
Ujian kehidupan itu sentiasa ada. Setiap orang akan merasainya sesuai dengan nilai kesanggupannya.
Yang memberi kita ujian adalah ALLAH. DIA yang memilih kita untuk dihadapkan sesuatu ujian dan DIA Maha tahu ujian itu terbaik buat kita.
Kata ustaz lagi, "Ujian berupa musibah itu seperti ubat. Meski pun pahit tetapi harus diminum. Sekiranya tidak, kita tak memperolehi 'kesembuhan.' "
Ada orang diuji dengan kehilangan ahli keluarganya, ada orang lain pula ditimpa ujian kehilangan harta bendanya. Ada pula yang diselubungi dengan kesusahan2 dan penderitaan lainnya
Selalu terjadi, Ibadah yang terlahir tatkala diuji dengan musibah itu selalunya luarbiasa.
Ada orang dililit hutang sehingga dia berdoa sesungguh-sungguhnya kepada ALLAH namun hutangnya masih belum juga terlunasi. Kerana ALLAH Maha Tahu, barangkali andai terlalu cepat hutangnya terlangsai dia akan berhenti berdoa. malah boleh jadi dia berhenti melazimi amal2 solehnya.
Ada pula mungkin yang bertambah-tambah pula hutangnya sehingga dia berada dalam situasi tersepit. tetapi dari situlah dia mula mengenal erti tawakal apabila dia merasakan tiada siapa yang mampu meringankan beban nasibnya kecuali ALLAH.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Barangsiapa yang Allah inginkan kebaikan, Allah akan memberinya musibah.” (Hadis riwayat. Al-Bukhari)
Disebut pula dalam hadis berikutnya Rasulullah bersabda,
“Apabila Allah menginginkan kebaikan kepada hamba-Nya, Allah akan segerakan balasan (berbentuk ujian) untuknya di dunia. Dan apabila Allah menginginkan keburukan kepada hamba-Nya, Allah akan menahan azab baginya akibat dosanya (di dunia), sampai Allah membalasnya (dengan sempurna) pada hari Kiamat.” (Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Al Hakim dari Anas bin Malik)
Ujian2 itu juga menjadi sebab ALLAH mengangkat darjat seseorang hamba.
Siapa antara kita yang tahu pahalanya sudah banyak? Kita ini sudahlah baca al-Qurannya jarang2, lisan tidak basah dengan zikrullah, solat malam kita pun entahkan laksana entahkan tidak, jika buat pun masih dalam keadaan mengantuk, sedekah masih berat nak dihulurkan, berbakti kepada orang tua juga tak bersungguh, perhatian kepada ahli keluarga dan masyarakat juga tak seberapa.
Amal kita memang teramat sedikit lalu bagaimana hendak diangkat darjat kita? Demikian itulah didatangkan ujian berupa musibah kerana ketika menghadapinya mahu tidak mahu kita akan berusaha mempertingkatkan ibadah penuh kesabaran sehingga ALLAH berkenan mengangkat darjat kita di sisi-Nya.
Makanya yang sedang diuji dan masih diuji yakinlah kebaikan masih bersamanya selama ia bersabar.
Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment